New-Zealand it is! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van teunenchloe - WaarBenJij.nu New-Zealand it is! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van teunenchloe - WaarBenJij.nu

New-Zealand it is!

Door: Teun en Chloe

04 Mei 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Southern-Island road-trip!

Zaterdag 21 maart zijn de plannen gesmeed voor een welverdiende (Ahum) vakantie naar New-Zealand. Drie dagen later stonden we met onze voetjes op Nieuw-Zeelandse bodem. In Christchurch is ons avontuur begonnen. Voor de komende weken was een splinter nieuwe Nissan Almera met een tent op het dak ons huis. Lekker knus met z’n drietjes! Want Bob ging natuurlijk met ons mee.

Omdat we vrij weinig tijd hadden op het zuider-eiland was er een strakke planning. Dag één zijn we van Christchurch naar PuhiPuhi gereden, door naar Hamner springs en vlakbij Kaikoura gekampeerd. Een prachtig plekje op het strand waar na het eten een kampvuurtje werd aangestoken en de eerste “Cheers!” werd uitgesproken. De volgende dag hebben we zeehondjes gespot! We zijn naar een grote kolonie wezen kijken waarbij de kleintjes in een waterval aan het spelen waren, we konden ze bijna aanraken! We zijn die dag doorgereden naar Marlborough, de regio staat bekend om de heerlijke Chardonnay. Helaas geen tijd voor een proeverijtje. ’s Avonds zijn we vlakbij Picton gaan kamperen en hebben we een heerlijk diner gemaakt op ons ene pitje! We hebben nog bezoek gehad van een vogel die op het eerste gezicht erg schattig leek maar daarna een lief mereltje bijna levend opvrat. :O
Na een heerlijk koude douche was het tijd voor een avondactiviteit! Op zoek naar glowworms! Na een iets te lange wandeling hebben we ze gespot en zijn we de bush bush in getrokken om meer van deze prachtige beestjes te zoeken. Toen we aan het einde van het “pad” kwamen, alle lichtjes uitgedaan en met open mond staan kijken naar die duizenden kleine wormpjes die langs de rand van de rivier oplichtte. Het is moeilijk te beschrijven hoe feeëriek het was! Als een kind zo blij liepen we terug naar onze tent en we waren klaar voor een mooie droom toen ineens onze rust werd verstoord door een krakend knorrend geluid.
Chloe: Brrrrrr wat is dat?!
Teun: Niks…
Bob: Ga kijken dan, jij bent de grote zus.
Chloe: Ja daaaag ik heb niet voor niets twee mannen bij me.
Uiteindelijk was Bob gelukkig net zo nieuwsgierig als Chloe en iets dapperder, gewapend met zijn zaklamp ritste hij de tent open en scheen met zijn led-light in de ogen van een tevreden egeltje die aan het genieten was van onze restjes afval. Na een kwartiertje vrolijk geknaagd te hebben aan ons afval besloot de egel dat het tijd was de aftocht te blazen en met een oorverdovend geschreeuw sprintte de egel de bosjes in. (we vragen ons nog steeds af of hij werd aangevallen door een vleesetende vogel of dat hij z’n neusje heeft gesneden aan een scherp randje.)

Ons volgende doel was het Abel Tasman national park. Onderweg zijn we nog langs Havelock gekomen waar een van de scenes van Lord of the Rings is opgenomen. (de mannen waren erg enthousiast) Vlak voor Abel Tasman hebben we een leuke camping gevonden waar we konden BBQen en vuurtjes stoken. De voglende dag vroeg op om de watertaxi te nemen. Een wandeltochtje van circa 5 uurtjes via de Cleopatra Pools langs de prachtige kustlijn en door tropisch oerwoud.

De dag erna was er een vol regenbuitjes en lange autoritten, maar zeker niet minder mooi want onderweg zijn we via Westport en de pancake rocks naar Greymouth gereden om daar plannen te smeden voor een ijskoude ontmoeting. De volgende dag stonden namelijk de gletsjers op de planning. Vroeg in de ochtend zijn we vertrokken naar Frans Jozef gletsjer om daar onze ogen uit te kijken en ons te verbazen over hoe snel ze de afgelopen eeuw zijn gesmolten. Helaas was een helikoptervlucht over deze natuurwonderen ons toch wat te duur dus besloten we het te houden bij de wandeltocht naar de mond van de gletsjer. De zelfde dag besloten om ook de Fox gletsjer te gaan bekijken, helaas hielden we het net niet droog en zijn we rennend de berg afgegaan. Die avond een fijne camping opgezocht met lekkere warme douches en een prachtige woonkamer/keuken.
De volgende dag hebben genoten van bizar mooie rivieren en meren o.a. Blue Pools, Lake Wanaka en Diamond Lake om vervolgens verder te rijden naar Queenstown waar we ons hebben voorbereid op een avondje stappen. Dankzij deze stapavond hebben Teun en ik nog net op de valreep de opdracht van maart van Moi Spul+ uit kunnen voeren!
Woensdag 1 april zijn we via Te Anau naar de prachtige Milford Sounds gereden. Dit zijn de fjorden van Nieuw-Zeeland. De weg ernaartoe was adembenemend! We hebben dan ook alle tijd genomen om op het eindpunt te komen. Beetje jammer dat we ons slecht hadden voorbereid en bleek dat we helemaal terug konden rijden om ergens wat eten te scoren en een slaapplekje te vinden. Gelukkig was de weg prachtig dus konden we nog eens genieten van de route om hem de volgende ochtend weer te rijden aangezien we een boottocht door de fjorden niet wilde overslaan. De kapitein van de boot had wel zin in een pretje waardoor we een onvergetelijke tocht hebben beleefd. Bob heeft namelijk een flinke douche gehad van een gigantische waterval en we hebben dolfijnen gespot! Na deze geweldige dag hebben we de beste fish en chips ever gegeten en zijn we tevreden op zoek gegaan naar een slaapplekje. Tenminste dat dacht Chloë, maar de heren hadden een ander plan. Het was weer tijd voor een avondactiviteit! In de buurt van de slaapplek waren er grotten waar je een 40min durende route kon volgen. Na lang getwijfeld te hebben besloot Chloë ook een kijkje te gaan nemen om na 2 meter weer om te draaien… De grotten bestonden uit klim en klauter tunnels waarbij je echt niet claustrofobisch moest zijn en een zaklamp je beste vriend is. Chloë besloot in de auto te wachten totdat Bob en Teun terug waren. Wat een avontuur hebben ze beleefd! Ze hebben met natte voeten gebalanceerd op smalle randjes langs diepe ondergrondse meren en gekropen door gaatjes en kiertjes waarvan ze niet zeker wisten of ze er wel door zouden passen! Kruipend kwamen de mannen uit een gat tussen de bosjes om vervolgens snel weer terug te lopen naar de auto waar Chloë bezorgd zat te wachten.

De volgende dag was het tijd voor iets wat Chloë ook leuk vond, we zijn naar de meest gefotografeerde waterval van Nieuw-Zeeland gaan kijken en ja ook wij hebben foto’s gemaakt. Even langs Nuggetpoint om zeehonden te spotten en niet te vergeten de zeer zeldzame yellow-eye pinguin gespot! De volgende ochtend hebben we gespendeerd aan het zoeken naar Gemstones op Gemstone beach. Bij Lake Tekapo in de buurt zijn we op zoek gegaan naar een camping waar de mannen een kampvuurtje konden stoken, dit bleek een hele opgave te zijn aangezien er total-fire ban was in de regio. Uiteindelijk toch een plekje gevonden en genoten van een heerlijk koud biertje bij een warm vuurtje. De volgende dag ging Bob weer terug naar zijn eilandje en hebben we nog een heerlijke warme chocomelk gedronken in het centrum van Christchurch. Aangezien de stad een aantal jaar geleden slachtoffer is geworden van een brute aardbeving hebben de Kiwi’s een goede manier bedacht om de stad toch wat op te vrolijken en zijn ze winkeltjes begonnen in kleurige zee-containers.

Nadat we allemaal weer lekker gedoucht hadden op het vliegveld hebben we Bob uitgezwaaid en zijn Chloë en Teun nog een paar daagjes de Bank-Peninsula gaan verkennen.
Na een paar dagen en een nachtje op Christchurch Airport was het ook voor ons tijd om richting Auckland te vliegen en Bob zijn (Waiheke) eiland te gaan verkennen!

Meer over ons verblijf op Waiheke en onze trip op het Noorder-eiland in het volgende verslag!

• 04 Mei 2015 - 10:27

SKS:

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

• 04 Mei 2015 - 18:52

Sylvia En Pieter:

Waauw,....
    Wat een mooi en duidelijk verslag zo kunnen wij ook een beetje met jullie mee genieten.
    Geweldige foto"s......
    Hebben er eigenlijk niet genoeg woorden voor...
    thanks, liefs van ons xx

• 08 Mei 2015 - 13:07

Mama:

Wauw, en wij maar denken dat Chloe haar golden years al in Afrika had gehad!Ik denk dat jullie gewoon een GOLDEN LIFE hebben,omgeven met diamandjes van gloeiwormpjes en juweeltjes van diertjes en onbetaalbare sieraden van de rest van de natuur.!!See You xxxx