How are you doing? - Reisverslag uit Whyalla, Australië van teunenchloe - WaarBenJij.nu How are you doing? - Reisverslag uit Whyalla, Australië van teunenchloe - WaarBenJij.nu

How are you doing?

Door: Chloe en Teun

05 Maart 2015 | Australië, Whyalla

How are you doing?

Blijft lastig, verwacht een Australiër dat je die vraag beantwoord of wil hij gewoon weten waarmee hij je kan helpen..? Zolang we het antwoord niet weten blijven we gewoon vriendelijk en zeggen we; I'm fine thanks! How are you?
Soms zeggen we ook iets anders, bijvoorbeeld als er een band verwisseld moet worden of als we een nieuwe campingtafel nodig hebben omdat de andere spoorloos is verdwenen (misschien gejat, misschien van de auto gevlogen?). Gelukkig is iedereen heel behulpzaam en vriendelijk hier! Zelf zijn we ook een stuk praktischer geworden de afgelopen weken. We hebben van een eenpersoonsbed een inklapbaar tweepersoonsbed gemaakt, we hebben het matras op maat gemaakt, we hebben het gasfornuis lekvrij gemaakt en zelfs aan de auto gesleuteld. Helaas heeft ons bakkie ookal een aantal nachtjes in de garage gelogeerd ivm opstartproblemen. Nu issie ready to rock!

We zijn al meer dan een week aan het roadtrippen nu en dat bevalt prima! Na wat getwijfel over de route besloten we vanuit Perth richting het zuiden te touren. Missschien wagen we ons nog wel ooit aan het warme noord-westen maar niet nu het daar zomer is!

Een kleine omweg naar het noordelijke Joondalup waar we ons eerste nachtje hebben doorgebracht. In margaret river hebben we natuurlijk flink wat wijntjes geproeft en hebben we stiekem gecampeerd tussen de wijngaarden. Na een goede lunch bij een wine estate hebben we in Hamlin Bay nog even met pijlstaart roggen gespeeld en daarna zijn we lekker gaan rijden. Tijdens de 4e dag was het tijd voor een avontuur en besloten we een national park in te rijden via een 4wd route. Het was al vrij laat in de middag maar het was nog maar 12km naar de camp-spot, dus dat moest lukken! Na een leuke weg met veel springende Skippy's werd het zand onder onze bandjes toch wat losser en voelde elke 10 meter als een kilometer. Met zwetende handjes en gespannen schouders trotseerde we de hobbelende paden totdat we bij een tweesplitsing kwamen en vaart moesten minderen, onze auto besloot niet verder te rollen en daar stonden we dan... vast in het zand (Chloë had een flashback naar Namibië 2011, gelukkig deze keer wel echt een 4wd) na verschillende tactieken en pogingen om los te komen bedachten we dat we ook nog een low-gear hebben! Easy-peasy bracht ons stalen ros ons naar de kampeerplek. Een verrekkes mooi plekje om te kamperen aan de rand van een hoge cliff! De volgende dag gingen we vol goede moed aan ons tweede 4wd-avontuur beginnen. Spanningen en sensatie, we zijn toch maar een keer van route veranderd toen bleek dat sommige duinen iets te hoog waren aangezien we ons huis achterop hebben staan en we toch een beetje twijfelde over ons brandstofverbruik en het dichtsbijzijnde tankstation. De terugweg was niet minder spannend en helaas heeft niet heel ons servies de route overleefd ;).

In Esperance en het Cape de le grand national park hebben we op de mooiste stranden van Australië gespeeld en heerlijk warm gedouched op de campings in het national park. Bizar hoe erg je een douche gaat waarderen als je telkens bij openbare toiletgebouwen in je bikini/zwembroek moet douchen.

Onze trip ging verder richting Norseman aan het begin van de Nullabor (aboriginal voor nul bomen) een lange hete tocht van twee dagen met alleen tank, eet en slaap stops totaan Ceduna. Ceduna en omgeving is moooooi!!! We zijn lekker een nachtje op een camping verbleven met stroom en wasmachines en douches. We hebben ondertussen nog een nachtje tussen de Koala's en kangaroos geslapen. En weer een spannend avontuur met ons huis beleefd... we zaten vast in het losse zand en nu voor echtes! Na 2 uurtjes graven en ploeteren met twee vriendelijke Australiërs besloten we dat het echt niet ging lukken om zelf los te komen dus heeft een van onze helpers haar vader gebeld om ons uit het zand te trekken. Pfjiewww, ookweer overleefd! Tijdens het wachten hebben we lekker gesandboard, want tja elke aussie heeft die natuurlijk standaard in dr auto liggen ;).

We zijn inmiddels twee tijdzones gepasseerd en hebben South Australia bereikt, Eyer Peninsula it is voor de komende dagen! Misschien wagen we ons nog aan Yorke Peninsula met als doel Adelaide. Misschien gaan we daar wel op zoek naar werk, mochten we het daar niet interessant genoeg vinden (of zij ons) dan crossen we verder naar Melbourne!

Dus, how are you doing? ennnn hoe was carnaval?!?!

See ya!!!

• 05 Maart 2015 - 07:34

Anne Westerbos:

Coooooool! Spannende avonturen meteen met jullie bakkie! Veel plezier in Adelaide!! Xx

• 05 Maart 2015 - 07:38

Sylvia:

Sylviabevers2@hotmail.com

• 05 Maart 2015 - 07:47

Sylvia:

He Teun en Chloe
    Dat is nog ns n mooi.verhaal bij t ontbijt.
    Goede reis verder tot ons vlg contact.
    eerste reactie ging mis.(foutje)
    Liefs .mama Sylvia xx

• 05 Maart 2015 - 10:26

Creta:

Wauw ,wauw en nog us wauw, zelf gemaakt die foto"s?lijkt wel een brochure!!Ken nie wachten om zelf te komme kijke;) Ga de p[lekjes opzoeken op internet om er meer van te zien.Ga nu kei spannend rondje visvijver doen, gezien hier ook een waterig zonnetje schijnt(en de recessie).Leuk stukje en veel pleier daarxxx

• 05 Maart 2015 - 17:34

Kevin:

Klinkt weer goed!
    carnaval hier? ag, de terugweg is meestal ook net zo spanned als de heenweg, er sneuvelt ook wel eens wat servies, je gaat een douche na een paar dagen ook erg waarderen en hier en daar springen wat skippys rond.. Maar het voelt toch net wa anders dan als je onder een heet zonnetje in de australische outback bent denk ik! Uuh niemand zien sandboarden en ook geen pijlstaartroggen gezien trouwens:)
    Veel plezier, en succes met werk zoeken!

• 08 Maart 2015 - 22:09

Rick En Teun :

Haaa luitjes,

Mooie avonturen weer hoor, ga zo door.

Te gekke P.I.M.P.mobiel trouwens en kekke swagbrillen.

Zag ik daar een zak met doerians?

Hou jullie haaks en heel veel plezier!

Ayo

Brad Pens